söndag 9 november 2014

Högskoledagen 6.11

En ganska genomblöt torsdagmorgon samlades samtliga abiturienter på senatstorget för att hoppa in i olika bussar med riktning Helsingfors högskolor.
Jag hade medi som första destination och fick under förmiddagen uppleva lite av vardagen på Mejlans Campus. Förutom allt prat om hur vi borde förbereda oss, hur det är att studera medicin och vad för möjligheter som finns efter studierna så var det skönt att se att de som studerar där är högst normala personer. Att höra att fastän studentexamen inte skulle gå som tänkt så ska man inte kasta in handduken för det. ("Det är inte alls omöjligt, bara att läsa och räkna från januari fram till inträdesprovet flera timmar om dagen så går det nog" *stön*)

Det blev rätt många "HEEEJ!!!", "Är du också här??" och "Vad har du skrivit?" under dagen. Att få träffa bekanta (och mindre bekanta) som sitter i samma båt som en själv var minst lika nödvändigt som infon om högskolorna.
På eftermiddagen besökte jag Aalto, vilket tyvärr var lite av en besvikelse. Det enda jag egentligen var intresserad av där var bio-IT och kemi (okej, också faktiskt konst), men det jag och några andra inte helt nöjda hamnade i var ett elektroniklabb som såg ut som en pysselverkstad.
Trots det var det en lyckad dag och nu känns det faktiskt som att jag är snäppet säkrare på mina val.
Att ha ett tydligt mål gör det så otroligt mycket lättare att ta itu med alla ogjorda matematik- och fysikläxor. Eller i varje fall att ens ta fram böckerna och låtsas göra dem.

Louise