lördag 7 mars 2015

Inför studentexamen

Vad händer egentligen i abiturienternas liv nu för tiden? Just nu pågår veckoslutet före studentexamensproven kör igång på riktigt. 

Jag kan ju inte tala för andras del men för mig själv känns det verkligen som jag har sovit, ätit och andats studentexamen i ungefär en månad. Varje morgon åker jag iväg till biblioteket och återvänder på eftermiddagen, kanske tränar lite på kvällen men gör inte mycket annat, för gör jag någonting på kvällen då jag inte läser kommer jag inte att orka läsa nästa morgon igen. För tillfället är det helt enkelt väldigt lite vänner, pojkvän och ansvarsuppdrag i diverse hobbyn men däremot väldigt mycket plugg, plugg och ännu mera plugg. Det är helt enkelt så vardagen ser ut, för mig i alla fall. Jag har nog aldrig vetat så lite om människorna i min omgivning som nu, har man tur stöter man på någon man känner i biblioteket. Men då är båda ju där för att läsa så det blir inte mycket diskuterat då heller.


Men vad är det då vi gör på riktigt? Det lättaste svaret då folk frågar vad vi gör är ju så klart att säga att vi är på bibban, men vad gör man egentligen på bibban? Hur och vad läser man? Igen kan jag bara tala utgående från mig själv, men förutom att äta de nötter eller vindruvor jag har med som tilltugg, ta pauser med att spela på telefonen eller försöka kolla in vad alla abiturienter runt omkring mig läser så har jag faktiskt ett ganska klart lässchema jag följer. För min del är dessa skrivningar nu i vår inte i närheten av hur tunga de kunde vara, jag skriver till exempel inget realämne och det enda jag egentligen läser på är matematik och engelska. Jag börjar morgonen med att göra ett kapitel engelska ur en övningsbok för studentexamen, och resten av tiden räknar jag gamla studentuppgifter i matematik. Det jag inte kan eller förstår frågar jag hemma på kvällen och får hjälp, jag är verkligen lyckligt lottad då jag har sådana som kan hjälpa mig där.


Och för att koppla av mellan läsningen då? För jo, alla behöver pauser och ingen kan läsa all sin vakna tid, även om det finns många som försöker inbilla både sig själva och andra att de gör det. Men den tiden tillbringar jag hemma, för det är rätt tungt att läsa så det är inte så att jag orkar med en massa håll igång på min lediga tid heller. Datorn och internet där till exempel alla avsnitt av världens bästa serie Friends finns har varit en rätt bra kamrat, på samma sätt som till exempel Viveca Stens kusligt spännande romaner. Jag orkar faktiskt läsa även hemma, skönlitteratur då, men jag håller nog med om att det inte skulle gå om inte boken var extremt bra, en bok som jag måste kämpa mig igenom skulle aldrig gå att läsa i en sådan här livssituation. Och det viktigaste av allt är så klart en god natts sömn, att somna i tid och om man inte får sömn i alla fall vila, samt att nog ha väckning ungefär samma tid varje dag ganska tidigt men inte vansinnigt tidigt. Det är vad som fungerar för mig, men alla är olika och någon kanske läser allra bäst klockan nio på kvällen, vad vet jag.


Så alla härliga ABIn där ute, kämpa på nu är det inte mycket kvar! Och alla andra, även om ni redan har studenten förbi och har fått den vita mössan, har den här våren framför er eller inte alls skriver studenten så hoppas jag att ni också har en trevlig vår och att ni gillade inlägget.


Text: Mette Bergh
Bild: Saga Brummer