lördag 7 mars 2015

Sankt Petersburg

Torsdagen den 26 februari samlades en förväntansfull skara på järnvägsstationen. Resenärerna var Sonja, Virpi och drygt tio rysk– eller konststuderande. Klockan tio gick tåget till St Petersburg och före tre lokaltid var vi framme. Efter kort information om programmet åkte vi metro till hotell Dostoevsky för att lämna av kappsäckarna och förbereda oss för middagen. Efter middagen gick vi till en föreställning med folkmusik och dans.

Andra dagen var studiedag. Ryskagruppen hade lektion på Zlatoust. Vi lärde oss inte så mycket nytt, utan övade snarare på att använda oss av den ryska vi redan kunde genom diskussioner med varandra och läraren. Efteråt visades vi runt lite i staden. Konstgruppen gick till Ryska Museet och Eremitaget. Alla samlades för att äta middag tillsammans innan vi gick till Bolsjojteatern för att se en pjäs, en modernare version av Romeo och Julia.

Trots att pjäsen var på ryska förstod vi det viktigaste av den välkända historien.
Efter teatern fick vi blinier på Teremok

På lördag fick vi åkad på guidad busstur.  Bussturen räckte fram till lunch, varefter vi gick till Vinterpalatset och Eremitaget med samma guide. Konstgruppen hade redan varit där, men det är så stort att det ändå fanns mycket nytt att se. Rundturen avslutades med en middag innan vi tog oss till Mikhailovskijteatern där vi fick se en balett.

Det var ganska nätt och jämnt att vi alla rymdes in i minibussen.
Den enorma Isakskatedralen.
Hotdogs utanför Kyrkan på Blodet.
Kyrkan på Blodet.

Sista dagen dagen hade vi chansen att på egenhand gå omkring i staden till de platser och butiker vi var intresserade av. Alla hade god tid på sig att köpa det vi ville innan vi klockan två begav oss mot järnvägsstationen. Middagen fick vi restaurangvagnen och klockan 18 var tåget i Helsingfors igen.

Resan var lyckad och vi vill alla tacka Sonja och Virpi som ordnade den

Bilderna är tagna av Elvira Ehnström, Olivia Gripenwaldt och Saga Brummer.